Vaše Jméno (vyžadováno)
Vaše Příjmení (vyžadováno)
Váš e-mail (vyžadováno)
ZAŠKRTNĚTE SPRÁVNOU ODPOVĚĎ - VŽDY JE POUZE JEDNA ODPOVĚĎ SPRÁVNĚ.
Každá správná odpověď je hodnocena 1 bodem.
Celkové hodnocení:
PROSPĚL(A) (35 – 50 bodů)
NEPROSPĚL(A) (0 – 34 bodů)
ANATOMIE A DIAGNOSTIKA HYBNÉHO SYSTÉMU – Mgr. Blanka Čechová
a. 7 krčních, 10 hrudních, 5 křížových a 5 kostrčních obratlů b. 6 krčních, 12 hrudních, 5 bederních, kosti křížové a 4-5 kostrčních obratlů c. Ze 7 krčních, 12 hrudních, 5 bederních, kosti křížové vzniklé srůstem 5 obratlů a 3-5 kostrčních obratlů
2. Kostra horní končetiny je s trupem spojená mezi:
a. Kostí pažní a lopatkou b. Kostí klíční a kostí prsní c. Lopatkou a klíční kostí d. Kostí pažní a kostí vřetení
a. Srůst sousedních obratlů b. Předozadní prohnutí páteře c. Vybočení páteře doleva nebo doprava d. Chronická degenerativní onemocnění kloubní chrupavky
4. Kostra pletence dolní končetiny (pánevní kost) se skládá z:
a. Kosti kyčelní, sedací, stydké b. Kosti pánevní, sedací a křížové c. Kosti stehenní, holenní a lýtkové d. Lopatky a kosti klíční
5. Žebra jsou kloubně připojena k:
a. Bederním obratlům b. Posledním 2 krčním a hrudním obratlům c. Lopatce a klíční kosti d. Hrudním obratlům
6. „Antagonisté“ jsou svaly:
a. Svaly s opačnou funkcí b. Svaly se souhlasnou funkcí c. Svaly hybridní d. Svaly hladkého svalstva
FYZIOLOGIE ČLOVĚKA A TĚLESNÝCH CVIČENÍ – MUDr. Ivan Platz
a. Bezjaderné krevní buňky sloužící k přenosu kyslíku b. Krevní buňky s imunitní funkcí neutrální c. Neživé krevní elementy, které mají významnou roli v procesu srážení krve d. Krevní buňky produkují inzulín, který reguluje hladinu krevního cukru
8. Oxid uhličitý je krví přenášen:
a. vazbou na hemoglobin b. Vázán na bílé krvinky c. Prostřednictvím krevních destiček
9. Vitální kapacita plic:
a. Je objem vzduchu, který zůstane v plicích po maximálním výdechu b. Je objem vzduchu, který může být vydechnut po maximálním vdechu c. Je objem plic
10. Převodní systém srdce je:
a. Resuscitační přístroj b. Krevní oběh mezi srdcem a plícemi c. Soustava specializovaných svalových buněk v srdci, která je uzpůsobená k tvorbě srdečních vzruchů a jejich vedení po srdečních oddílech
11. Jaká je hlavní funkce bránice?
a. Hlavní nádechový sval b. Pomocní nádechový sval c. Hlavní výdechový sval
12. Pořadí nástupu energetických systému je:
a. ATP-CP, LA, O2 b. LA, O2, ATP-CP c. O2, ATP-CP, LA d. ATP-CP, O2, LA
13. Která svalová vlákna mají největší oxidativní kapacitu?
a. FOG – Fast oxidative glykotic b. SO - Slow oxidative c. FG - Fast glykotic d. Nediferencovaná
14. Jaká je obvyklá klidová dechová frekvence?
a. 20 - 30 dech/min. b. 12 - 16 dech/min. c. 50 - 60 dech/min d. 5 - 10 dech/min.
TRAUMATOLOGIE A ZÁSADY PRVNÍ POMOCI – PaedDr. Ladislav Pokorný
15. Předtím, než zjišťujeme, zda postižený dýchá, provedeme:
a. Kontrolu tepu b. Záklon hlavy c. Stabilizovanou polohu d. Vytažení jazyka
16. Jaká je optimální hloubka kompresí při nepřímé srdeční masáži u dospělého?
a. 3 – 4 cm b. Platí zásada „čím více, tím lépe“ c. 5 – 6 cm nebo 1/3 hrudníku d. Tak hluboko, dokud nepraskají žebra
17. Stlačování hrudníku při nepřímé srdeční masáži se provádí frekvencí:
a. 60 stlačení/min. b. 150 stlačení/min. c. Intervalový limit není doporučen d. 100 – 120 stlačení/min.
18. Pokud si nejsme jisti, zda postižený v bezvědomí dýchá:
a. Přiložíme k jeho ústům zrcátko, mobil nebo brýle a sledujeme, zda se mlží b. Uložíme postiženého do stabilizační polohy a vyčkáme 5 minut. c. Postupujeme tak, jako kdyby postižený nedýchal, a zahájíme resuscitaci d. Položíme postiženého na záda a zvedneme mu nohy, popř. i ruce
19. Při žilním (venózním) krvácení je nejčastějším typem poskytnutí první pomoci a zároveň způsobem zastavení krvácení:
a. Palpace poškozené cévy přímo v ráně b. Přiložení tlakového nebo případně vrstveného tlakového obvazu c. Přiložení krycího obvazu d. Zaškrcení končetin směrem k srdci
PEDAGOGIKA – Doc. PhDr. Jan Karger
20. Pedagogika je především věda o:
a. Schopnostech učitele b. Vědomostech občanů c. Výchově a vzdělání
21. Určete protikladné odlišnosti v tempu vývoje člověka:
a. Vývojová pružnost – Vývojová flexibilita b. Vývojové zrychlení (akcelerace) – Vývojové zpoždění (retardace) c. Vývojová odolnost – Vývojová přiměřenost
22. Věkové období 8 – 11 let se nazývá:
a. Období pohybového neklidu b. Zlatý věk motoriky c. Období pohybového luxusu
23. Jaké jsou tři základní druhy učení:
a. Verbální, motorické, sociální b. Imitační, náhodné, zkušenostní. c. Problémové, zpětnovazební, následné.
24. Jaký typ metody je nejčastěji používán ve sport. tréninku:
a. Metoda celostní. b. Metoda od celku k části a k celku. c. Metoda individuální.
25. Co patří mezi sociální role osobnosti učitele:
a. Práce, kariéra, poslání b. Plánování, řízení, kontrola c. Motivátor, důvěrník, informátor, vychovatel
26. Výsledkem motorického učení je:
a. Pohybová dovednost b. Pohybová schopnost c. Jednoduchý pohyb
PSYCHOLOGIE – PhDr. Jiří Šlédr
a. Získaný během života b. Během života jedince výrazně měnitelný c. vrozený
28. Osobnost člověka v psychologickém slova smyslu se týká:
a. Jeho popisu z hlediska schopností, temperamentu, charakteru a motivace b. Pouze jedinců, kteří dosáhli ve svém oboru vynikajících výkonů c. Pouze jeho charakterových vlastností
29. Psychické stavy člověka nemohou mít vliv na:
a. Poznávací procesy b. Změnu temperamentu jedince c. Činnost člověka
a. Vlastnost pozornosti b. Vlastnost temperamentu c. Vlastnost představ
31. Psychická odolnost ovlivňuje:
a. pozornost b. temperament c. vlohy
TEORIE A DIDAKTIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU – Doc. PhDr. Vladimír Sűss, Ph.D.
32. Obecný princip rozvoje rychlostních předpokladů je:
a. Cvičit co nejrychleji s maximálním možným odporem b. Doba cvičení do 10-15 s., interval odpočinku 2-5 min., počet opakování 10-15, intenzita maximální, způsob odpočinku aktivní. c. Tři série běhu na 50 m, opakovat do odmítnutí. d. Běhat různě dlouhé úseky maximální možnou frekvencí.
33. Pro zvýšení objemu svalové hmoty se používá cvičení:
a. S velikostí odporu na úrovni 60-80% maxima a nemaximální rychlostí provádění. b. Posilování s maximální velikostí odporu. c. Cvičení se střední velikostí odporu co nejdelší dobu a maximálním počtem opakování. d. Cvičení maximální rychlostí a nejvyšší možným odporem.
34. Charakteristiky velikosti zatížení jsou:
a. Zvýšená tepová frekvence a vzestup krevního tlaku b. Objem zatížení, rychlost provádění cvičení a nástup únavy c. Citová a temperamentová reakce sportovce d. Intenzita cvičení, doba trvání cvičení, počet opakování cvičení, interval odpočinku mezi cvičeními, způsob odpočinku
35. Kinestetickodiferenciační schopnost je:
a. Schopnost rozlišovat rychlostní parametry pohybu b. Schopnost odhadu vzdálenosti c. Schopnost realizovat přesné a ekonomické pohyby na základě přesně rozlišené a rozpracované kinestetické informace (ze svalů, šlach, kloubních pouzder). d. Vnímání pocitů z vnitřního prostředí organismu.
36. Standardní periodizace ročního tréninkového cyklu:
a. Rozdělení plánu roční tréninkové přípravy po měsících b. Období přípravné, období předzávodní, období závodní (hlavní, soutěžní), období přechodné c. Rozdělení plánu roční přípravy podle ročních období na období objemového tréninku, období speciálního tréninku, období vylaďování formy
37. Trénink krátkodobé vytrvalosti představuje:
a. Stimulace s využitím tratí 400-800 m b. Opakované rychlostní úseky v délce 200 m- maximální počet c. Laktátově maximální zatížení s nestejnými intervaly odpočinku (pyramida)
38. Jaké znáte fáze dlouhodobého procesu motorického učení:
a. Fáze přípravná, fáze obecného učení, fáze specializovaného učení b. Fáze učení v dětství, fáze učení v období dospívání, fáze učení v dospělosti c. Fáze hrubé koordinace (generalizační), fáze jemné koordinace (diferenciační), fáze stabilizace (automatizační), fáze tvořivá (anticipace, tvořivá přestavba, transfer)
39. Pro kontrolu trénovanosti se používají metody:
a. Škálování a posuzování b. Somatometrie a motometrie, fyziologie a biochemie, biomechaniky, psychologie c. Sociologické a metoda historická
40. Motorické výkonové testy dělíme na:
a. Testy rychlosti, vytrvalosti a síly b. Základní pohybové výkonnosti, speciální (sportovní) výkonnosti, testy pohybových dovedností c. Testy běhů, skoků a vrhů
41. Organizátorská funkce trenéra spočívá v:
a. Vytváření koncepce, plánování, evidenci a vyhodnocování, kontrole rozvoje trénovanosti b. Zajištění dostatečného počtu tréninkových soutěží c. Zabezpečení evidence soutěžních výsledků v centrálních databázích
VÝŽIVA – Mgr. Aneta Hásková
42. Jaký je doporučovaný trojpoměr jednotlivých živin (sacharidy, tuky, bílkoviny) v racionální výživě?
a. 70% - 20% - 10% b. 35% - 35% - 30% c. 55% - 30% - 15% d. žádný doporučený trojpoměr neexistuje
43. Jakou funkci má nerozpustná vláknina?
a. zpomaluje transport zažívacím traktem b. zpomaluje vstřebávání glukózy c. působí jako tzv. prebiotikum d. zvyšuje objem stolice
44. V jakých potravin nalezneme transnenasycené MK?
a. bílé pečivo, alkoholické nápoje, ořechy b. čokolády, croissanty, polevy c. zelenina, houby, luštěniny d. bílá rýže, pivo, med
45. Jaký je doporučený příjem bílkovin u sportovců?
a. 0,8 – 1,0 g/kg tělesné hmotnosti b. 1,0 – 1,2 g/kg tělesné hmotnosti c. 1,5 – 2,0 g/kg tělesné hmotnosti d. 2,0 – 3,0 g/kg tělesné hmotnosti
46. Jaká je energetická hodnota 1 g sacharidů, tuků, bílkovin a alkoholu?
a. sacharidy: 17 kJ, tuky: 38 kJ, bílkoviny: 17 kJ, alkohol: 29 kJ b. sacharidy: 12 kJ, tuky: 50 kJ, bílkoviny: 17 kJ, alkohol: 51 kJ c. sacharidy: 38 kJ, tuky: 17 kJ, bílkoviny: 38 kJ, alkohol: 31 kJ d. sacharidy: 20 kJ, tuky: 40 kJ, bílkoviny: 20 kJ, alkohol: 61 kJ
47. Vyberte zdroje omega-3 MK?
a. rybí maso, slunečnicový olej b. rybí maso, řepkový olej, lněná semínka c. tučné ryby, olivový olej d. mléčné výrobky, vejce, sádlo
DOPINGOVÁ PROBLEMATIKA – Mgr. Michal Polák
48. Sportovci mohou být vyzváni k antidopingové kontrole:
a. Trenérem v průběhu tréninkového procesu b. Policií ČR c. Dopingovým komisařem pověřeným Antidopingovým výborem d. Jakýmkoliv jiným sportovcem
49. Anabolické steroidy mohou zapříčinit u mužů:
a. Zvýšenou agresivitu, kolísání nálad, plešatost, zvýšené riziko onemocnění jater a kardiovaskulárního systému b. Vyrovnané a klidné chování, zvýšený růst vlasů, zvýšení potence c. Dehydrataci a pocit slabosti d. Atrofii svalstva a s tím spojenou ztrátu koordinace a rovnováhy
50. Kdo zajišťuje analýzu odebraných vzorků?
a. specializované laboratoře, akreditované Světovou antidopingovou agenturou (WADA) b. ADV ČR c. nejbližší nemocnice